Monday, September 14, 2009

Semoga ayah tenang di sana...al-Fatihah....



Hari ni genap seminggu ayah pergi menjengah ke alam sana. Ayah pergi pada malam (8.45pm) hari Isnin bersamaan 7 September 2009 iaitu jatuh pada hari Nuzul al-Quran (17 Ramadan 1430) di Kajang. Ayah pergi tanpa ade sesiape pon di sisi kerana seisi rumah pergi berbuka puasa kat rumah sedara. Ayah xnak ikut walaupon mak da ajk brape kali. Balik dr berbuka dlm pukul 9.15 pm, ayah da pergi meninggalkan kami semua kerana sakit jantung...

Aku sedey sbb keluar rumah ptg td xsempat salam ngn ayah. Hanya lambaian ayh je...Tapi aku redha...Mungkin ayah pergi xnak mengadap kami semua, xnak kami meratapi pemergian ayh...ayah ade pesan kat mak, bile ayh pergi nanti jgn menangis. Mungkin ayah xnak kami lihat kesakitan ayah...sebelum ni mmg ayah ade masalah jantung n mengadu kat mak sesak nafas seminggu dua sebelum tu....

Mlm tu sume balik ke Kajang rumah abg ngah tempat di mana ayh pergi. Xputus2 bacaan yasin tuk ayah...akupon xdpt lelap mlm tu...xputus bacaan yassinku utk ayah...pukul 2 lebih aku cube tido tp xboleh...mcm xpercaye sume ni berlaku cepat sgt. Aku bgn teruskan bacaan Yassin tuk arwah smpai subuh.

Pagi tu bersiap2 tuk pulang ke kg Slim River tuk kebumikan ayah di sane. Pesan ayh kat mak 'Nanti abg meninggal nak tanam kat cni'. Jenazah sampai dlm pukul 12 tgh hari. Aku n asben blk terlebih dahulu nk kemas rumah kat slim sbb ramai da tunggu kat sane. Jenazah ayah di bawa masuk dlm umah. Sebelum solat Zohor jenazah dibawa ke masjid utk disembahyangkan dan terus dikebumi. Alhamdulillah sumenye lancar. Aku bersyukur sgt2 sume urusan pengebumian arwah ayh dipermudahkan...ramai yg dtg ke rumah dan bersama2 sembahyangkan jenazah.

Sedey rs nye tahun ni nak sambut raya. Hanya tinggal lg 2 mgu lagi ayh da pergi dulu. Patutnya ayh ngn mak blk ke perak sabtu lepas tuk kemas2 rumah, ayh ade ckp kat mak lepas blk nih ayah da xnak blk kajang da..nk terus dok kg kat Slim River. Memang ayh terus di sane. Baju ry aku belikan seminggu sebelum tu ayh xsempat pon nak pakai. Patut la mase bg bj tu ayh diam je...ucap terima kasih pon xde...mungkin ayh dpt rs ayh xsempat nk pakai...sebelum ni kalau aku belikan bj kat ayh, ayah suke sgt.

Ayah, semoga ayah tenang di alam sane...Kami akan jg mak sebaik mungkin...InsyaAllah...Naz akan sentiasa sedekahkan al-Fatehah da Yassin utk ayah...Kenangan bersama ayah akan sentiasa terpahat di hati kami. Segala nasihat Naz akan ingat. Teringat pada pesanan terakhir arwah petang hari isnin tu 'Naz, xpayahla bawak kete laju2, bawak pelan2 da la, ayah bukan ape, ko tu br dpt lesan...klu da slalu bawak xpe...mude lagi, byk lg nak tempuh.....' . Aku akan ingat pesanan arwah.

Naz syg sgt kat ayah....Naz redha dgn pemergian ayh pada bulan Ramadan ni...tiada lagi kedengaran alunan suara ayh mengaji dlm bilik sesudah solat...Naz doakan moga roh ayah sentiasa dicucuri rahmat, ditempatkan di kalangan org2 beriman dan dimasukkan ke alam syurga...aminnn

p/s : pada mereka yg masih mempunyai ayah dan ibu, hargailah dan jagalah mereka sebaik mungkin...kita xtau bile mereka akan pergi...sentiasalah menjaga hati dan perasaan mereka...kalau mereka sudah pergi tiada gune meratapi dan memohon maaf atas segalanya...nauzubillah....

4 comments:

chocolate said...

takziah inaz... sedihnye. ingatkan ayah inaz meinggal masa tu kt perak. rupenye kt sini erk? pape pon bykkan bersabar ye. sedekah kn al-fatihah. semoga rohnye ditempatkan dikalangan org yg beriman. Amin.

Jiey^Mien said...

takziah dear.. Al-Fatihah buat arwah..

Hanz said...

Salam takziah buat e-nazz sekeluarga..moga e-nazz tabah mengahadapi hari lebaran tanpa kehadiran ayahanda tercinta... Al-Fatihah...

e_nazz said...

terima kasih pada sahabat2 yg mengucapkan takziah...semangat yg diberi amat sy hargai...terima kasih sekali lagi...

Related Posts with Thumbnails

WELCOME!


New Updates!

Jom KLIK! KLIK!